Få ekonomiska bidrag till din fotbollsförening

Om du och dina polare känner för att starta en helt egen förening där ni kan ägna er åt fotbollsspel, så finns det möjlighet att göra detta. Även om ni är unga så har ni alla chanser att lyckas starta er egen förening. Det finns nämligen förbund som arbetar med att just låta ungdomar starta sina egna föreningar.

Staten uppmuntrar unga att starta föreningar

Det finns flera förbund i Sverige som arbetar med att hjälpa barn och unga att förverkliga sina drömmar vad gäller fritidsaktiviteter. Föreningarna är oftast statligt finansierade och utöver detta finns det många stipendier och andra ekonomiska bidrag som stöttar dessa förbund. Förbunden i sin tur kan ge egna bidrag till de föreningar som startas och drivs via deras försorg. Det finns sådana här föreningar i hela landet.

Att vara med i ett förbund är givande för unga

Att vara med i ett ungdomsförbund är en mycket bra start i livet. Här blir ungdomar insatta i hur en organisation fungerar och hur den styrs. Förbunden har nämligen mycket seriösa förhållningssätt till hur själva organisationerna ska styras, så väl som själva föreningarna i förbunden. För att förbunden ska få statliga bidrag måste de nämligen fungera som i princip ett företag. De måste har årsmöten, förbundsstyrelse, valberedning, förbundsordförande, vice förbundsordförande med mera. Det är med andra ord en perfekt start för unga att sätta sig in i hur organisationer fungerar i stort. Det är förberedande för såväl arbetsliv som ett arbete som frilans eller egenföretagare.

När föreningen är startad kan massor av bidrag sökas

När en förening väl är startad kan denna ansöka om bidrag via olika fonder. Föreningen kan i princip handla om vad som helt som inte är stötande, rasistiskt, diskriminerande eller skadligt för människor, djur eller miljö.

Vad bidragen kan användas till i en fotbollsförening

En fotbollsförening skapad av unga för unga kan som sagt ansöka om en hel del bidrag. Hur mycket man kan få i bidrag beror helt och hållet på från vilken fond man söker bidrag från. Många fonder riktar sig dock till just unga som gör något för andra unga, och de prioriterar sådana projekt när de väljer ut vem som ska få bidrag. En fotbollsförening skulle exempelvis kunna ansöka om pengar att använda till yta att vara på, nya fotbollar eller till ett träningsläger för de fotbollsspelande ungdomarna. Visst finns det även fonder som ger bidrag till vuxna men dessa kan vara svårare att hitta dem då det inte är lika många.

Regler för att skapa en förening

För att skapa en förening vid ett ungdomsförbund brukar det krävas att man är minst 5 unga personer. Att vara ung betyder vanligtvis att man är mellan 6 och 25 år gammal.