Förena näringsliv med fotbollen

Att samarbeta lokalt för ett engagemang mellan näringslivet och fotbollen gynnar bägge parter. Lokala aktörer som på olika sätt hjälper föreningslivet att leva vidare genererar goodwill på flera plan. Även om det praktiska arbetet skiljer sig mellan olika fotbollsnivåer är samarbetet som sådant värdefullt oavsett.

Hur kan parterna närma sig och vad bör företag göra för att engagera sig lokalt inom fotbollen? I den här artikeln diskuterar vi näringslivet och fotbollen utifrån ett så kallat ”win-win” tänk.

Integrera lokal stöttning

Företagets anknytning till regionen eller orten spelar en viktig roll när det gäller samarbete mellan näringslivet och fotbollen. Storleken på verksamheten har också betydelse då det påverkar de praktiska bitarna i ett samarbete. Ett större företag i Stockholmsregionen kan exempelvis anställa medarbetare inom marknad och PR som sköter den här sortens lokala samarbeten. Faktum är att många företag väljer att använda sig av bemanningsföretag för att hitta rätt person till jobbet. I detta fall är så klart det egna fotbollsintresset viktigt samt social kompetens. Den som letar efter en bemanningsfirma i Stockholm att ta hjälp av kan använda söktermen Bemanning Stockholm på Google. När du använder dig av ett bemanningsföretag tar du själv fram de krav och önskemål du vill att personen uppfyller. Det kan till exempel vara att den framtida medarbetare besitter ett visst fotbollskunnande för att jobba med sponsorsavtal med fotbollsklubbar. Det är sedan bemanningsföretaget som matchar rätt kandidat utifrån ditt underlag.

Oavsett det är ett stort eller litet företag brukar det vara till verksamhetens fördel att integrera samarbetet i hela organisationen. Skapa en ”vi”-känsla med det lag ni samarbetar med och försök få medarbetarna att känna ett personligt engagemang.

Ett samarbete som är värt att nämna som exempel i det här sammanhanget är SSAB:s sponsring av IK Brage. Den anrika fotbollsklubben är en stolthet för Borlänge och ortens stora stålverk har under åren valt att stötta den lokala fotbollen.

Konkret arbete

Beroende på vilken nivå inom fotbollen det rör sig om varierar också det praktiska arbetet med sportsliga samarbeten. I lägre division handlar det mesta om ekonomisk stöttning som hjälper mindre föreningar att gå runt. Företaget som sponsrar gör det i dessa fall med hjärtat, men det genererar även goodwill och synlighet.

Sett till samarbeten på högre nivå mellan företag och fotbollsklubbar i landets högsta serier är det mer strikt. Det krävs en hel del arbete för att få igenom ett sponsoravtal, men även att ro det i hamn. Här är det absolut behov av rätt person till jobbet, vilket vi var inne på tidigare i artikeln. Ett avtal mellan ett företag och en stor fotbollsklubb är heller inte alltid något parterna kan bestämma på tu man hand. Här spelar även de stora tv-bolagen en stor roll eftersom att de har sändningsrättigheterna för klubbens matcher under säsongen. I dessa fall behövs ett godkännande från det svenska fotbollsförbundet för eventuella lokala samarbeten. Arenaannonsering och tröjreklam är på den här nivån oftast på tv-bolagens bord.