Kända supporterklubbar

Mer eller mindre alla fotbollslag i Sverige har en eller flera supporterklubbar knutna till sig. Vissa av dem har gjort sig ett större namn än andra, antingen på grund av att de har blivit ökända eller helt enkelt på grund av att de har en lång historia eller många medlemmar.

En sådan klubb är Järnkaminerna, som är en supportergrupp till Djurgårdens IF. Denna klubb bildades ursprungligen år 1981, men hette då Blue Saints. Denna supportergrupp fick dock snart rykte om sig att vara våldsamma, och associerades med fotbollsligism. För att förändra bilden av sin supportergrupp och starta om på ny kula bytte klubben därför namn till Järnkaminerna år 1997. Det nya namnet fick de från Djurgårdens fotbollslag, som ända sedan 1950-talet haft detta smeknamn. Det berodde dels på att laget fick rykte om sig att spela hård fotboll, dels på att lagets bortatröjor liknande en järnkamin, med blå och röda ränder. Järnkaminerna är idag en av Sveriges allra största supporterklubbar, och har runt 2 000 medlemmar.spectators-1536342_960_720

En annan supporterklubb som har sin bas i Stockholm är Black Army – Stockholm, som är AIK:s största supporterklubb och även en av Sveriges största, med ungefär 8 000 medlemmar. Också Black Army bildades år 1981, och även denna klubb har en historia inom huliganismen. Den del av föreningen som sysslade med detta bröt sig dock sedermera ur Black Army, och bildade sin egen supporterklubb, Firman Boys. Black Army har förutom att sitta på läktaren också tagit steget ut på planet, då klubben år 2006 startade sitt eget fotbollslag. År 2007 fick detta lag namnet Råsunda FC, och år 2014 avancerade laget till division 6.

En något nyare supporterklubb är Gefe Fans, som är supporterklubb till Syrianska FC. Klubbens namn anspelar på den syrianska flaggan, som har en arameisk relief föreställande vingar: ”gefe” betyder ”vingar” på syrianska. Klubben bildades år 2002, och hade då 1 077 medlemmar från hela Sverige.

Om du är medlem i en supporterklubb som vill beställa varor med ert lags namn på till alla klubbens medlemmar, är Medtryck.com rätt sida för er. Där kan ni se till att era supportrar har allt från en nyckelring till en hel uppsättning kläder med lagnamnet på.