Träffa folk med liknande intresse

En förening är ett samlingsnamn för en grupp av människor med liknande intressen. På en fotbollsförening kan man träffa folk som brinner för sporten lika mycket som en själv gör. Oavsett om du är en spelare eller bara vill träffa likasinnat folk är en fotbollsförening platsen för dig. Föreningar arbetar ideellt och folk som vill hjälpa till som funktionärer på matcher och dylikt är alltid lite extra välkomna.

Medlemskap i SvFF

Discussion of the kid soccer team before the match

Det som krävs för att få starta en fotbollsförening är ett godkännande från skatteverket. För att få bilda förening krävs det att man är minst 3 personer som genomför ett möte där man kommer överens om vilka stadgar föreningen ska ta och en tillsatt styrelse. Stadgarna ska bland annat handla om vad föreningen ska heta och i vilket syfte man vill bilda föreningen. För en fotbollsförening i ett sådant läge kan det till exempel handla om att få anordna egna matcher och liknande. Innan en förening får delta i tävlingsmatcher måste föreningen dock ansöka om medlemskap i SvFF. En idrottsförening går inte under samma regler som en vanlig ideell förening och vissa värderingar måste följas för att få medlemskap i SvFF.

Föreningens inkomster
Många fotbollsföreningar anordnar mer än bara matcher. Ska landslaget spela en stor match kan föreningen anordna en gemensam resa till det, eller hålla i egna evenemang för att få in pengar till föreningen. En förening får dock inte lov att ha ett vinstsyfte med sitt arbete utan alla pengar som går in i föreningen ska tillbaka till medlemmarna på något sätt. Inkomster en förening får ha är bland annat medlemsavgifter och försäljning. Föreningens inkomster går sedan till att exempelvis boka en buss till en bortamatch, köpa in material till träningarna, arvode till tränarna, domaravgift och så vidare. Blir det pengar över kan det gå till den där resan utomlands och se favoritlaget in action. En fotbollsförening är inte bara en möjlighet till att kunna anordna egna matcher och åka iväg utan det handlar framför allt om tillhörighet. Som medlem i en fotbollsförening är du värd lika mycket oavsett om du spelar i laget eller står på läktaren och hejar.