Viktigt att ta hand om skador och sjukdomar när man fotbollstränar

Så väl proffs som glada amatörer kan skada sig i fotboll, och för att vara ärliga: har vi inte alla sett en eller två riktigt duktiga spelare skada sig i en viktig match? Här är information samt tips och råd till dig som spelar fotboll eller har ett barn eller ungdom som gör det, och vill vara beredd när olyckan är framme.

Vanliga skador

Fixed football match concept

När barn och ungdomar spelar fotboll kan det gå vilt till. Det är lätt att man drar på sig en skada genom att sträcka sig eller får sig en törn i form av att vricka eller stuka till exempel fotleden. Och tyvärr är den här typen av skador inte de enda man kan få genom en fotbollsmatch, faktum är att det finns en hel uppsjö av åkommor, virus och liknande som inte måste komma från fotbollen i sig, men som ändå kan försämra prestationen avsevärt. Ett exempel på detta är den relativt vanliga formen av ögoninflammation, som kan orsakas av smuts eller att andra främmande föremål fastnar i ögat. Så efter en match på en lerig fotbollsplan är det en bra idé att skölja ögonen noggrant, du kanske inte märker om du får skräp eller bakterier i ögonen under matchens hetta men det kan kännas desto mer efteråt. En annan åkomma som ofta blandas ihop med ögoninflammation är allergier, speciellt pollen, som kommer om våren och gör att det kan vara svårt att andas och klia ganska ordentligt. Ögonen rinner, precis på samma sätt som vid ögoninflammation, och symptomen kan på många sätt likna varandra. Det är viktigt att kolla upp denna ögonsjukdom, då det kan bli värre om man inte gör något åt det. Det kan vara en enkel förkylning, men det är alltid bäst att rådfråga en läkare och bli undersökt. Har ni inte tid att åka till vårdcentral och sitta och vänta där så finns det andra alternativ som exempelvis webbaserade tjänster där doktorer hjälper till med diagnostisering på bara några minuter. Vänta inte med att uppsöka läkare, utan gör det så snart som obehag eller ovanliga symptom uppstår.