Bli fotbollsdomare

I Sverige har sedan länge funnits en stark tradition av folkrörelser, och få av dessa är starkare än idrottsrörelserna. Idag läggs otaliga ideella arbetstimmar på att hålla liv i små och medelstora idrottsföreningar. I synnerhet vurmas det för barn- och ungdomsidrotten. Föräldrar lägger såväl tid som pengar på att barnens idrottsaktiviteter ska fungera optimalt. En oerhört viktig del av detta ideella arbete är de insatser som domarna gör. Så om du känner starkt för den svenska amatöridrotten och vill göra en insats – bli fotbollsdomare! Då kan du göra din del i att hålla en värdefull folkrörelse vid liv.

Hur du bör gå till väga

När du väl bestämt dig för att bli fotbollsdomare, bör du ta kontakt med Svenska Fotbolldomareförbundet. först måste du gå en grundkurs och sedan en fortbildningskurs. Fotbolldomareförbundet kan ge dig datum och övrig information för dessa kurser. Enligt den utbildningsstege som finns kan du sedan avancera från distriktsdomare hela vägen till elitdomare, om motivation och talang räcker till. Genom att gå utbildningen för fotbollsdomare får du en bra ledarutbildning, en chans att resa och dessutom möjlighet till en bra sidoinkomst. För dig som lagt fotbollsskorna på hyllan kan domarlivet därtill bli ett bra sätt att hålla kontakt med sporten och fortsätta att vara involverad i fotbollskulturen.

Kvinnliga domare efterfrågas

Enligt Svenska Fotbolldomareförbundet finns en stor efterfråga på kvinnliga domare. Så om du är kvinna, eller känner en kvinna som kan knuffas i riktning mot domarlivet, har du alltså tillfälle att göra en dubbel insats för sporten. Värt att minnas är att du som kvinnlig domare självklart inte är bunden till att döma endast damfotboll, utan även kan döma herrmatcher. Jenny Palmqvist som är något av ett ansikte utåt för Fotbolldomareförbundet har blivit utsedd till Årets domare inte mindre än tre gånger: 2005, 2010 och 2011. Kvinnliga domare är alltså väl mottagna inom fotbollen och förhoppningsvis blir de allt fler framöver.