Legendariska fotbollsspelare

Det finns många bra fotbollsspelare i världen, som har varit idoler och förebilder åt många nybörjare inom sporten. Men bara vissa av dessa fotbollsspelare har nått statusen som legendariska, tack vare sina meriter och prestationer.

En av de spelare som med lätthet kan hävda status som legendar inom fotbollen är Pelé. Pelé heter egentligen Edson Arantes do Nascimiento, men han kallades sällan för sitt verkliga namn under sin fotbollskarriär. Förutom Pelé hade han istället flera andra smeknamn, till exempel Perola Negra (Svarta pärlan) och O Rei do Futebol (Kungen av fotboll). Pelé föddes i Brasilien år 1940, och började spela för Brasiliens landslag redan när han var 17 år gammal. Han var därefter en självklar del av landslaget ända fram till år 1971, och han var en av de spelare som bidrog mest till att Brasilien tog VM-guld i fotboll år 1958, 1962 och 1970.

Från en annan del av den sydamerikanska kontinenten kommer Diego Maradona, som föddes i Lanús i Argentina år 1960. Även Maradona hade flera smeknamn i sitt hemland; han kallades bland annat för El Diego, El Diez (Tian) och El Pibe de Oro (Guldpojken). Maradona var med och tog Argentina till ett VM-guld år 1986, och utsågs det året till turneringens bästa spelare. Maradona har också utsetts till 1900-talets främste spelare i en omröstning som anordnades av FIFA.bundesarchiv_bild_183-n0716-0314_fusball-wm_brd_-_niederlande_2-1

Det är dock inte bara Sydamerika som producerar skickliga fotbollsspelare. Bland legendarerna finner man också Johan Cruyff, som föddes i Nederländerna år 1947. Cruyff räknas som den största fotbollsstjärnan under 1970-talet, tillsammans med Tysklands Franz Beckenbauer.

Många fotbollsfans idag skulle säkerligen ge allt för att kunna åka tillbaka i tiden och se en match där någon av dessa legendarer spelar. Det man måste komma ihåg är dock att morgondagens legendarer spelar matcher idag, varför man istället för att drömma sig tillbaka bör satsa på att ha råd att gå på så många ligamatcher som möjligt, för att vara med vid nästa historiska ögonblick. För att det ska vara möjligt måste man dock ha god ordning på sin ekonomi, och för detta kan Zensum hjälpa. Zensum är en lånerådgivare som bland annat kan omförhandla lån till bättre villkor, så att man istället för att betala ränta kan få pengar över till matchbiljetter.