Campeonato Brasileiro

Campeonato Brasileiro är den brasilianska fotbollsligan. Den är indelad i tre olika divisioner, som kallas Série A, Série B och Série C, där Série A är den högsta divisionen. Denna brukar i folkmun i Brasilien helt enkelt kallas Campeonato Brasileiro eller Brasileirão.

Den brasilianska ligan är en av de starkaste fotbollsligorna i världen, då den kan skryta med flest antal världstitlar för sina klubbar – sex av klubbarna har tillsammans vunnit VM tio gånger. I ligan finns också tio klubbar som sammanlagt har vunnit Copa Libertador (en sydamerikansk fotbollsturnering) sjutton gånger, vilket är näst flest i världen. Campeonato Brasileiro är också den fotbollsliga som har flest tittare i Sydamerika, och den sänds på tv i 155 olika länder. Om du drömmer om att ha råd att åka till Brasilien för att se en av matcherna i Campeonato Brasileiro live, kan ett sätt att öka dina chanser vara att spela lotto på Megalotto. Har du tur och vinner storvinsten kan du kanske till och med följa en hel säsong av ligan.penarol_vs_santos_2011-06-15_-_4

Till skillnad från många andra fotbollsligor i världen, har Campeonato Brasileiro en relativt kort historia bakom sig, då den kan sägas ha bildats först år 2010. Den första nationella turneringen i Brasilien hölls år 1959. Att det dröjde så länge berodde framförallt på praktiska omständigheter, som att Brasilien är ett stort land där det var svårt att arrangera en nationell fotbollsturnering, men det berodde delvis också på vissa historiska omständigheter. Till slut möjliggjorde dock de tekniska framstegen inom flygtransport och passagerarflygtrafik att man kunde anordna matcher i en liga som involverade hela landet. Det som också sporrade bildandet av en nationell fotbollsliga i Brasilien var det faktum att landet behövde en metod för att välja vilket lag som skulle representera dem i den första upplagan av Copa Libertadores. Således hölls för första gången Taça Brasil. Två ytterligare turneringar bildades under 1900-talet, som också ansågs vara nationella turneringar: Torneio Roberto Gomes Pedrosa, och Campeonato Brasileiro, som hölls för första gången år 1971. De tre olika turneringarna förenades till en enda turnering under det sistnämnda namnet först år 2010, av Brasiliens fotbollsförbund, Confederação Brasileira de Futebol. Således bildades en av de mest framgångsrika fotbollsligorna i världen.