Världens största fotbollsförening

Vill man ta reda på vilken som är den allra största fotbollsföreningen i världen, måste man först avgöra hur man ska bestämma det. Är det antalet aktiva spelare, hur stora summor pengar som är i omsättning, eller antalet pokaler i hyllan, eller antalet fans runt om i världen. Det är alltså ingen lätt sak att avgöra denna fråga. Malmö FF har varit den största fotbollsklubben i Sverige om man ser till antalet färdigspelade säsonger i allsvenskan, tittar man hellre på flest SM-guld är det IFK Göteborg som är den största.

United toppar listan

Enligt siffror från Aftonbladet är Manchester United med sina omkring 354 miljoner fans den största fotbollsklubben i världen. Den engelska fotbollsklubben är följd av Barcelona med 270 miljoner, Real Madrid med 174 miljoner och Chelsea med 135 miljoner. Den största italienska klubben är Milan med 99 miljoner fans runt om i världen.

Rikaststörst?

Real Madrid räknas som världens rikaste klubb, och drar in upp emot 5,4 miljarder kronor för en säsong. Klubben följs tätt av Barcelona, som drar in nästan lika mycket pengar varje år. Fotboll är en av de sporter som omsätter mest pengar, och det saknar ofta motstycke i företagsvärlden. För att driva en fotbollsklubb krävs lika stora resurser idag som att driva ett internationellt företag. Söker man ekonomisk rådgivning och service till sitt företag kan Capcito vara ett bra allternativ både för fotbollsföreningar och företag. Ser man till vart de dyraste spelarna spelar, hamnar fotbollsklubbar som United, Milan och Real Madrid åter igen högt upp på listan. Så när man ska avgöra vilken klubb som är världens största, går det i alla fall att ringa in mellan vilka tre lag den titeln står.

Fotbollens hemland

Det finns många svar på frågan vilket som är fotbollens hemland, men listan över de största fotbollsklubbarna visar att det förmodligen är England, Spanien eller Italien. Men även ett land som Brasilien går naturligtvis också att betrakta som något av en gigant inom fotbollsvärlden, för många. Där ligger bland annat en av världens största fotbollsarena, Maracanã, i Rio de Janeiro. 1950–1992 var den till och med världens största. Officiellt heter arenan Estádio Jornalista Mário Filho, men kallas för Maracanã efter området där stadion ligger, och det är vad folk kallar den. Arenan är bland annat hemmaplan för den mycket populära fotbollsklubben Flamengo, som har det största antalet fans i världen räknat till dem som följer matcherna i landet. Laget har vunnit ligan i Brasilen fem gånger och har 33 miljoner fans i landet. Fotboll är en av de mest spridda sporterna i världen, och räknas därför som en världssport. Den är relativt enkel att utföra och bäst är kanske att inte utnämna ett ”hemland” utan inse att sporten är till för alla, oavsett hur liten eller stor klubben är eller vart man spelar i världen.