Copa Libertadores

Copa Libertadores, vars fulla namn är Copa Libertadores de América, är en sydamerikansk fotbollsturnering som arrangeras varje år av Confederación Sudamericana de Fútbol, CONMEBOL, det vill säga den sydamerikanska fotbollskonfederationen. Det är den mest prestigefulla klubbtävlingen i fotboll i Sydamerika, och en av de mest prestigefulla turneringarna i världen. Cupen har arrangerats sedan år 1960, och den har fått sitt namn efter ledarna för de många sydamerikanska revolutionerna som ledde till ländernas frihet; libertador på spanska betyder ”befriare”. För närvarande har cupen det något mer omständliga namnet Copa Bridgestone Libertadores, eftersom Bridgestone är ligans sponsorer. Tidigare har turneringen också hetat bland annat Copa Toyota Libertadores och Copa Santander Libertadores.penarol1966

Inspirationen till en fotbollsturnering som sträckte sig över hela den sydamerikanska kontinenten kom från turneringen Copa Río de La Plata, som spelades årligen mellan Argentinas och Uruguays landslag. Således föddes idén bakom Copa Libertadores år 1930. Det dröjde dock ända till 1948 innan något som liknande detta blev verklighet, i samband med att Campeonato Sudamericano de Campeones hölls. Turneringen anordnades efter mycket planering och många års förberedelser av den chilenska fotbollsklubben Colo-Colo. Det var dock inte Colo-Colo som senare skulle lägga grunden för Copa Libertadores, utan en annan sydamerikansk fotbollsklubb, nämligen uruguayanska Peñarol. Grunden och formatet till turneringen skapades av klubbens styrelsemedlemmar år 1958, och i mars 1959 godkändes turneringen av kommittén för internationella affärer vid den Sydamerikanska Kongressen. Således kunde den första omgången av Copa Libertadores hållas år 1960 (även om den inte döptes om i befriarnas ära förrän sex år senare). Sju lag deltog denna första omgång: Bahia från Brasilien, Jorge Wilstermann från Bolivien, Millonarios från Columbia, Olimpia från Paraguay, Peñarol från Uruguay, San Lorenzo från Argentina och Universidad de Chile från Chile. Uruguay tog hem den historiska första segern i Copa Libertadores, och försvarade sin titel även året därefter.

Om du inte har möjlighet att åka till Sydamerika för att uppleva en match i Copa Libertadores kan du alltid arrangera din egen turnering hemma. Med material från Buildor.se kan du bygga både läktare och fotbollsmål, och samla ihop vänner och bekanta både för att spela och för att heja på.